"... αи∂ σиcɛ ʏσʋ ωακɛ, тяʋℓʏ ωακɛ, ʏσʋ'ℓℓ яɛмɛмвɛя, тσσ."

marți, 29 noiembrie 2011

Eco - iar şi iar

Cu doar puţin timp în urmă - o săptămână şi ceva, cred - discutam cu un amic despre motoarele electrice folosite la autoturisme, şi despre cât de bune (sau nu) sunt. Eu o ţineam pe a mea, cum că sunt bune din punct de vedere al emisiilor si al zgomotului, el o ţinea pe a lui - cu puterea, viteza, şi autonomia. Nu spun "nu", toată lumea are nevoie de autonomie, mai mult de atât - de putere+viteză, dacă vorbim despre o depăşire făcută pe o şosea din afara oraşului, unde omul "o calcă".
Deşi îmi aduc aminte că am pronunţat  "hibrid", am rămas cu impresia că amicul meu a auzit (sau a vrut să audă) doar "electric". Lucru important, pentru că "hibrid" schimbă datele problemei foarte mult.



Cumva tind să cred că mulţi oameni au o mică reţinere - când vine vorba de nou şi de schimbarea stilului de viaţă. Pentru că hai să fim serioşi, nu cred că e atât de greu să alimentezi maşina cu electricitate, în loc de benzină. Şi acum se va găsi cineva care să spună "da, dar durează o zi s-o încarci". Ei bine, nu durează atât.
În ziua de azi - la modelele noi de Prius o încărcare full a bateriei se poate face în doar... 90 de minute.



Şi dacă te lasă bateria, ai motor hibrid. Nu te opreşte nimeni să schimbi pe benzină. Pentru cine nu ştia, noile Prius-uri au o putere combinată de 136 cai putere, şi trei moduri de folosire: EV(electric), ECO(cand funcţionează ambele motoare, dar se consumă puţin carburant), şi POWER(folosire la maxim a ambelor motoare).


Şi atunci... ai autonomie, ai putere, şi nici nu laşi în urma ta trombe de fum.
Acum... dacă stau să mă gândesc puţin... odată ce au fost impuse standardele Uniunii Europene de gen Euro 4 şi Euro 5, nu văd de ce nu s-ar putea recomanda automobilele cu motoare hibride. În plus, ar putea şi alţii să adopte poziţia asta. Să fie la nivel mondial. Adică fiecare producător de maşini să scoată măcar câte un model cu motor hibrid. Păi... de deplasat, te poţi deplasa. Cu 3,9 L faci 100 de km. Da, ajungi la 100 de km în 10 secunde. Şi emiţi doar 89g/km.
Treaba e că benzinării găseşti. Mda. Însă una aici... una acolo. Dar curent găseşti oriunde. Oriunde. Chit că te afli la ţară, sau că eşti în oraş, oriunde există curent. Însă Toyota a venit şi aici cu o inovaţie, în sensul că bateria poate fi încărcată de surplusul de energie generat de frânări, şi de căldura degajată de gazele de eşapament, ceea ce e grozav. Ok, n-ai priză? Nu-i nimic.




În mod sigur vom vedea schimbări în industria auto în anii care vin. Acum voi spune ceva ce nu va fi pe placul unora, dar... trebuie spus.
Pe noi nu ne ucide fumatul. Pe noi ne omoară poluarea şi prostiile băgate în mâncare. Dacă ar încerca cineva să mă convingă că fumatul e nociv, şi că am să mor de la el, i-aş spune râzând că înaintea mea - sute de mii de amerindieni au fumat pipă, şi au ajuns la vârste matusalemice. Ăia n-au mai avut nimic. Şi nu erau nici vegetarieni. Ca să vezi tragedie. Ăia mâncau numai carne de vânat, fumau ca sparţii de dimineaţa până seara, şi nu mai mureau... decât pe la 80-90 de ani. Şi noi ne plângem, că sunt prea mulţi fumători, că e un viciu nociv, şi le facem rău altora.

Da' ia să pună cineva gâlciul ăla detestabil care apare pe unele pachete de ţigări - într-un material video despre poluare care să-i explice guţulanului unde stă poluarea, de fapt. Să vezi atunci tragedie. "Vaaai, şi eu credeam că e de la tutun". Nu, tăticu'... nu e de la tutun. E de la miliardele de maşini mari şi mici, care distrug aerul. Alea poluează.

Şi ce... atunci o să te mai plângi că nu mai ai putere sub pedală? Păi există şi pentru asta soluţii. Un exemplu e Highlander,  ( tot ) de la Toyota. Ca să nu mai bocească lumea că n-are putere.


Da, lumea se schimbă. Maşinile se schimbă. Şi vrând-nevrând, mentalităţile şoferilor se vor schimba. Tehnica evoluează. Cine spune că un motor electric n-are putere, să-şi aducă aminte de ultima oară cand a mers cu troleibuzul, şi ce fel te lipesc de scaun viteza şi puterea unei maşini atât de mari.

"CAUTION! When driving a hybrid vehicle, pay special attention to the area around the vehicle. Because there is little vehicle noise in electric-only mode, pedestrians, people riding bicycles or other people and vehicles in the area may not be aware of the vehicle starting off or approaching them, so take extra care while driving." - de pe site-ul Toyota
Aha... chiar atât de silenţioasă poate fi o maşină.


postare scrisă pentru etapa 30 SuperBlog 2011

2 comentarii:

  1. Este cam fortata comparatia intre motoarele electrice si cele termice.
    La prima vedere, curentul electric este disponibil, insa se omite cum este generat.
    Termocentralele care ard carbune pentru a obtine curent electric sau centralele nucleare care au reziduuri radioactive nu sunt incluse in lista automobilelor electrice?
    Pentru un motor electric, cel mai important este dispozitivul de stocare, adica bateria.
    Pe la inceputurile automobilelor, au aparut cateva prototipuri electrice care depaseau cu mult performantele celor pe benzina, insa tocmai incepuse exploatarea intensiva a petrolului, asa ca trebuia sa se faca bani din ceva.
    Uite si un link pentru o parere argumentata:
    http://ludens.cl/philo/electric.html
    Masina electrica este net superioara la toate capitolele, exceptand sursa de alimentare.
    Cand o sa fie utilizate "reactoare de buzunar" sau pile de combustie cu hidrogen atunci o sa se obtina autonomia automobilului electric si automobilele termice o sa ajunga istorie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Salut... @anonim
    Trebuie sa spun ca mi-a placut materialul pe care mi l-ai recomandat, atat cat am citit din el - e ok, si da, are argumente bune omul acolo.
    La vremea cand scriam despre treburile astea (2011) abia se punea in practica ideea campurilor mari si late pline de panouri solare... pe undeva prin alte tari decat Romania (din pacate). Au trecut doar doi ani si deja putem sa citim despre tari evoluate care au asa ceva. Germania parca se numara printre ele. Deci... la ora asta mai ramane problema bateriilor clasice (care intr-adevar sunt naspa pentru mediu).
    Nu m-ar mira ca in curand sa nascoceasca cineva o baterie pe baza de materiale si substante "eco". Multe chestii sunt posibile. La urma urmei... Tesla "a scos" curent din pamant, nu ;)?

    RăspundețiȘtergere