"... αи∂ σиcɛ ʏσʋ ωακɛ, тяʋℓʏ ωακɛ, ʏσʋ'ℓℓ яɛмɛмвɛя, тσσ."

luni, 23 ianuarie 2012

Plus sau minus

Am purtat de-a lungul timpului conversaţii cu mulţi oameni... tineri, bătrâni, femei, bărbaţi...
Atunci când într-o discuţie venea vorba de egalitatea între sexe, subiectul era întotdeauna dezbătut cu pasiune, cu foc şi cu nerv. E un lucru pe care l-am văzut, l-am auzit şi l-am simţit de atâtea ori...
Şi în ciuda faptului că unele lucruri nu se vor schimba niciodată, ideea că femeile vor să fie egale cu bărbaţii nu mă surprinde.
Am avut odată cont pe Tagged. Şi m-am trezit cu o tipă în listă - o femeie frumoasă care avea un copil. Şi care la un moment dat m-a întrebat dacă - şi de ce sunt misogin.
Şi i-am răspuns "într-o oarecare măsură", cu argumente. I-am spus despre ştiinţă, artă, poezie şi proză. Despre "the easy way", superficialitate - şi cât de mult mă dezgustă. Despre incapacitatea sau după caz - de lipsa de interes  a femeii  de-a înţelege ce se întâmplă în mintea şi sufletul unui bărbat.

Să nu-mi spună nimeni că toată treaba a fost din cauza timpurilor, şi că femeile au fost ţinute în umbră cu forţa, departe de libertatea de a crea. Pentru că erau şi alte lucruri pe lumea asta... altele decât turnatul plozilor, gătitul, cusutul sau spălatul. Şi rămânea în mod sigur timp liber de alte lucruri. Hai să nu ne ***** pe noi.
Pur şi simplu n-am să accept explicaţia asta. Eu ştiu că alţii când au vrut ceva cu adevărat şi le-au fost puse piedici în cale, au făcut pe dracu'n patru şi le-au trecut. Şi nu i-a mai oprit nici timpul, nici oamenii, nici piatra şi nici oţelul. Ori au dat colţul încercând, ori nu. Dar n-au renunţat. Sub nici o formă n-au ales calea mai uşoară.

Şi în ideea asta... ajung la "egalitate". Am auzit multe femei spunând că vor egalitate. După mii şi mii de ani în care ar fi putut să facă ceva, şi după ce 99% dintre lucrurile existente pe lumea asta  au fost create / inovate / descoperite de bărbaţi... s-au trezit şi femeile că vor să fie egale. Întrebarea mea e: "cu cine, frate?".
Pentru că nişte lucruri nu s-au schimbat de-a lungul timpului. E vorba despre chimia corpurilor. E vorba despre reacţiile unui bărbat şi ale unei femei în situaţii similare. Şi cine are tendinţa să treacă peste aspectul ăsta... că citească din nou "situaţii similare", ca să bage bine la cap. E vorba despre modul de-a gândi. E vorba despre modul de-a simţi.

Şi-atunci vin următoarele întrebări...

Ca femeie... cum poţi să vrei să fii egală cu un bărbat, când fragilitatea corpului nu-ţi permite asta?  Cum vrei egalitate, când multe alte femei înaintea ta au tăcut din gură, au plecat capetele şi-au ales diverse căi de "supravieţuire" - de la a face copii şi ţine o gospodărie până la... cea mai veche meserie din lume - lucruri care se întâmplă şi acum? Cum poţi să-ţi doreşti egalitate cu un bărbat, când fragilitatea interioară este precum o lupă care măreşte şi exagerează lucrurile neplăcute făcute de unul?

De-a lungul timpului bărbaţii au fost cei care au inventat cam... toate chestiile / maşinăriile posibile şi imposibile, începând probabil  de la banala roată... până la telefoane, cuptoare cu microunde, calculatoare, interfoane, sau sateliţi care ne asigură transferul datelor pe net... şi multe alte lucruri pe care le folosim zilnic. Tot ei sunt ăia care au luptat în mai toate războaiele din istoria omenirii, cotropind sau apărându-şi ţările (şi familiile). Dacă sunteţi femei şi citiţi asta... vă place sau nu... realitatea e ca cei mai mulţi inovatori, scriitori, pictori, războinici şi poeţi...  sunt bărbaţi. Oameni printre care se află unii ce-au preferat să trăiască în mizerie sau să moară, decât să renunţe la ce-i făcea să se simtă vii. Vii.
Am văzut şi femei care nu încercau să fie ceea ce nu erau. Care au acceptat că sunt femei, şi care-şi trăiesc viaţa în consecinţă. Care gândesc pentru sine, şi care au curajul de a pătrunde aspecte diverse ale vieţii. Şi care sunt puternice în faţa încercărilor, fără să fie "bărbate".
Însă altele...

Să n-aud bullshit-ul ăla extremist cu "băi, dar o femeie ţi-a dat viaţă". Pentru că o să m-apuc să trimit cu viteză lumea să citească despre informaţiile pe care le conţin spermatozoizii. Am avut nevoie unii de alţii la faza asta cu procreerea, da, fiecare a avut rolul său. Ca oameni, însă... unii dintre noi sunt buni, iar alţii sunt mai puţin buni. Iar alţii... ei bine... alţii sunt răi. Violatori, criminali... Categorii de oameni pe care nu le iert. Pentru unii nu mai e timp de reeducare, pentru unii nu există "ştii... nu-i bine ce faci, îţi răneşti semenii". Există ghilotina. Scurt.

Revenind...
Cu toate astea, noi "ăştia", bărbaţii... noi suntem "porci", "măgari" şi "mitocani". Noi facem lucruri "urâte". Chiar şi dacă în asprimea noastră dăm peste nas într-un mod destul de elegant unei femei care se poartă / vorbeşte într-un mod inadecvat, urât. Chiar dacă ce se poate face şi spune e de o mie de ori mai rău şi mai urât, iar noi alegem să dăm bobârnace în loc să dăm cu parul şi să zburăm capete... tot noi suntem "ăia răi".
Vede cineva diferenţa dintre bobârnac şi par? Întreb pentru că primul este perceput de multe femei ca fiind al doilea, cu toate că nu-s aceleaşi lucruri.
Egalitate...

E un lucru pe care îl doresc multe femei, dar care nu va exista niciodată.

Câteva lucruri ştiu. Unul dintre ele este acela că suntem făcuţi să fim diferiţi. Şi mai ştiu că o femeie nu poate merge pe drumul vieţii cu ochii în microscop, exagerând toate lucrurile mai mult sau mai puţin plăcute pe care le face un bărbat.

  

19 comentarii:

  1. N-as vrea sau cere vreodata egalitate intre sexe... din punctul meu de vedere ar fi un step back (scuze). Mi-e bine femeie. Sunt mult mai putin superficiala, am ceva meniri in plus pe lume, am ceva simturi mai fine decat si o "placere" multipla si multiplicabila. N-as avea de ce sa vreau sa fiu tratata ca un barbat.
    Cat despre bobarnac... cand e de la cineva care stie/intelege si-i de-al meu si-un par pare doar bobarnac... cand e de la cineva din afara, care nu a inteles, nu a vazut sau chiar nu are de ce/voie/interes(!!) orice bobarnac e par.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred că privești puțin din unghiul care nu trebuie. Superioritatea, sau, dacă vrei EGALITATEA, poate fi privită din foarte multe puncte de vedere. Nu musai ”cine știe să dea mai aprig cu pumnul în piept” sau ”cine rage a război mai cu patos”. E vorba de mai multe niveluri de... înțelegere. Sensibilitatea de care vorbești este și ea un nivel de superioritate ;)

    În altă ordine, în cazul în care nu știai, în primă instanță a existat matriarhatul (dacă vrei, îți pot dezvolta subiectul până mâine). În aaaaltă ordine, ziceai că roata a fost inventată de un bărbat. Ai dovezi? Concrete, adică. :)

    Superioritatea e atunci când nu te chinui să dovedești prin nimic nimănui că ești superior. Nici măcar printr-o postare în care predici superioritatea bărbaților sau a femeilor.

    Știi tu cum se spune: nu-i spune unui prost că e prost că nu te crede și unui deștept că e deștept pentru că o știe. ;)

    Și, da. Sunt femeie. Și da, aș fi putut fi bărbat. Ți-aș fi lăsat același comentariu.

    RăspundețiȘtergere
  3. @Liz - banuiesc ca ai ceva experiente personale care te imping sa gandesti asa. N-am inteles totusi "Sunt mult mai putin superficiala, am ceva meniri in plus pe lume, am ceva simturi mai fine decat si o "placere" multipla si multiplicabila." Mult mai putin superficiala decat cine? Si menirile "in plus"?
    La faza cu bobarnacul... tu reactionezi bine in comparatie cu alti oameni, asta vorbind despre primul aspect.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu vreau egalitate...dar nici misoginism. Cu postarea asta nu sunt de acord.Nu, nu sunt barbatii mereu aia rai cum nu toate femeile sunt "curve". Conteaza ce fel de om esti, nu sexul. Eu cred ca un barbat care are macar o femeie faina in preajma lui ( mama, iubita, amica, sora) nu ar trebui sa fie misogin.Misoginismul este ca rasismul, etc...S., cred ca poti mai mult!

    RăspundețiȘtergere
  5. @Anonim -
    1. Stiam de matriarhat.
    2. Nu sunt sigur ca vreau sa te ascult pana maine pe tema asta. Mai mult de atat... in conditiile in care nu stiu cine esti (n-ai avut bunavointa sa te semnezi)... nu sunt sigur ca te-as asculta pe nici o tema... pana maine.
    Daca ai fi fost atenta, ai fi observat "probabil" inainte de "roata". Nu cred ca stie cineva cine a inventat roata. Cat despre superioritate... postarea am scris-o nu in ideea de a dovedi ceva de genul, ci in alta idee. Daca m-ai cunoaste (lucru de care ma indoiesc) ai sti care-i aia.
    Si da... poate esti femeie. Asta nu inseamna ca stii cum ai fi fost ca barbat. iti place sa crezi ca stii. Asta e cu totul altceva. Sunt alte experiente de viata, care te transforma intr-un fel sau altul.

    RăspundețiȘtergere
  6. @Laura - misogin devin doar cand intalnesc aspecte care ma seaca la unele femei. E un fel de misoginism controlat, daca vrei sa-i spui asa. La fel cum e si faza cu rasismul cand vine vorba de tigani. Unii dintre ei se feresc de munca si de apa ca de dracu, iar altii lucreaza si sunt curati.
    Si pana la urma faza e ca de fapt nu urasc femeile (si nici tiganii), ci pur si simplu - oamenii care nu fac nimic, ba mai mult de atat, sunt niste "daunatori".

    RăspundețiȘtergere
  7. Sper ca nu mi-ai confundat tonul... eu comentam bland si calm... lumea e mai inversunata... si tu la fel... eu comentez o scriere si nici nu vreau sa ma gandesc mai aplicat deatat...

    Barbatii gandesc mai primitiv si mai la suprafata, femeile mai profund si mai senzorial. Nu-i neaparat un compliment sau un minus. Doar ca mie imi convine. Daca faci strict diferenta barbati- femei asa-i... barbatii is mai ancorati in realitate si vad lucrurile alb si negru (exista exceptii), femeile cauta nuante si coloreaza tot (exista exceptii)... la asta ma refeream... meniri in plus cred ca e evident ca ma refeream la maternitate, cum nici o femeie nu poate procrea fara barbat (nici macar sa n-aud de nasterea virgina sau nu stiu ce eprubete ca argumente)nici un barbat nu poate fara femeie... doar ca la noi rolul e prelungit putin ... si chiar si o femeie hotarata sa nu aiba copii duce cu ea sclipirea superioara a argumentului :)
    Si-am sa presupun in continuare (putin fortat) ca e o discutie lejera...
    Nu suntem egali, barbatii sunt mai puternici, mai siguri, mai hotarati si cu mai multe responsabilitati. Noi suntem fine, nu suntem puternice si gandim totul prin prisma sentimentelor. Acolo unde e nevoie de putere castigati voi. Acolo unde e nevoie de dragoste, cam castigam noi. Asta doar de dragul debate-ului spus.
    Cel mai tare mi se pare sa poti sa fii o femeie exemplu si pentru femei si pentru barbati. Cel mai tare mi se pare sa poti sa fii un barbat exemplu si pentru barbati si pentru femei.
    Restul e cancan.

    RăspundețiȘtergere
  8. Cred că undeva de-a lungul timpului s-a uitat sensul egalităţii pentru care au luptat femeile. Eu am chiulit tare mult la orele de istorie dar îmi amintesc vag că "sexul slab" cerea drept de vot şi alte asemenea pe care doar bărbaţii le aveau.
    Contrar a ceea ce spui tu cred că cele mai multe femei nu şi-ar schimba sexul pentru nimic în lume. Nici pentru inteligenţa sclipitoare a bărbaţilor, nici pentru aşa-zisa lor tărie de caracter.
    În altă ordine de idei, aş zice jos pălăria tuturor celor care au inventat vreodată ceva care ne face traiul mai uşor. Dar de acolo şi până la a folosi asta ca argument în propria ta existenţă... e ca şi cum eu m-aş lăuda cu cât de frumoase sunt prietenele mele.
    Şi totuşi te-aş susţine până în pânzele albe dacă n-aş şti că eu, ca femeie, am improvizat o lustră, am reparat un aragaz şi am venit cu o sumedenie de idei practice sub privirile deznădăjduite ale unor bărbaţi care habar nu au să ţină un ciocan în mână.

    RăspundețiȘtergere
  9. S., m-am linistit:) misoginismul controlat il inteleg si eu:)))uneori ma pot face si vinovata de asta:)

    RăspundețiȘtergere
  10. @Liz - am incercat si-am reusit sa percep cat de cat calmul ala al tau :). In continuare imi place sa conversez cu tine :).
    Imi stapanesc inversunarea, sa stii... daca nu as face-o m-as lasa purtat de idei si ganduri, de sentimente, si-as deraia de pe "sine".
    Da, iti dau dreptate la "primitiv si mai la suprafata" & " mai profund si mai senzorial". In cele mai multe cazuri asa este. Dar... am avut si surpriza sa intalnesc femei care erau "primitive si mai la suprafata"... si la care prea multa profunzime, atentie, grija, si protectie - dauna. Nice, is it not? :)
    Cat despre meniri... fiecare o are pe a lui. Chestia cu maternitatea e una, insa consider ca se abuzeaza de idee.
    Si uite :D... ai atins un lucru care-mi place, cu "Acolo unde e nevoie de putere castigati voi. Acolo unde e nevoie de dragoste, cam castigam noi". Nu neaparat trebuie sa castige cineva. E ideea ca ne completam, intrepatrundem. Ne aprindem si ne domolim - unul cu celalat. De multe ori am vazut la femei isterie, in loc sa vad fermitatea blanda, menita sa domoleasca energia agresiva a barbatilor pe care ii aveau alaturi. That's the one! Asta vreau sa vad la oameni.
    :D
    Si dap :)... imi plac ultimele fraze. Lucruri din care merita sa faci teluri in viata. Frumos spus. Hug, Liz.
    :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Mai @Ana, mai :)... de unde reiese ca am scris despre schimbarea sexului :))? Mai citeste o data :P.
    In propria mea existenta - in care n-am "inventat" nimic in afara de cateva cugetari, scris cateva poezii si ceva postari... n-am nevoie sa ma folosesc de ce-au facut altii - ca argument. Nu ma pot compara cu mintile luminate ale lumii, oricat de "tare" as fi.
    Subliniam o idee la modul general, vis-a-vis de discutiile avute cu oamenii si de impresiile pe care mi le-au produs... si-mi inchipuiam ca lumea se prinde ca e "general". Din anumite puncte de vedere, nu-s tocmai mandru ca-s barbat, prin prisma faptului ca am cunoscut o gramada de "masculi" a caror fapte si prezenta nu-mi face onoare. E aceeasi faza pe care o simti cand spui unui strain ca esti roman, atunci cand stii ce tampenii au facut romanii si rromii in afara granitelor. Poate acum ma intelegi mai bine.
    Iar la faza cu ideile practice... tot respectul , dar...aaa... nu stiu ce fel de "barbati" erau aia de care vorbesti, cu "priviri deznadajduite". Vorbeai de baietei, poate :).
    Ca sa inchei... doar cine ma cunoaste indeajuns de bine stie ce-am vrut sa spun cu postarea asta, fara sa ma intrebe nimic.
    Nu te grabi sa tragi concluzii.
    :)

    RăspundețiȘtergere
  12. @Laura, draga mea Laura :)... vezi :)? Nu-i dracul atat de negru.
    Hug mare :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Exista femei care nu se compara cu alti oameni- fie ei barbati sau surate motate :) Si nu simt nevoia unei egalitati , cotcodacite in plenul vreunui miting
    Totusi, cand ocupi acelasi pot pe care il ocupa un barbat, cand tu esti platita mai prost desi poate lucrezi mai mult, cand negocierea cu tine incepe de la sume mult mai mici desi ai facut aceeasi scoala cu contracandidatul tau - atunci te simti discriminata
    Nu-mi doresc sa pot ridica butuci in padure precum un barbat........Dar daca lucrez pe acelasi post imi doresc sa fiu tratata egal

    RăspundețiȘtergere
  14. ,,in spatele fiecarui barbat puternic exista o femeie inteligenta''
    oare iese fum fara foc?

    RăspundețiȘtergere
  15. @"Lu" - poate iti place tie sa crezi asta. Nu inseamna ca si este valabil in cazul "fiecarui" barbat.

    RăspundețiȘtergere
  16. Sincer pe mine nu ma intereseaza ideea egalitatii intre sexe, dar exista ,,unele''femei care sunt superioare barbatilor. Ar fi de respectat cand intalnesti (nu ma refer la tine, vb in general) o persoana de sex feminin care este superioara( nu in toate domeniile pt ca nici un singur barbat nu poate excela in toate)sa fie apreciata. Majoritatea nu o fac pt ca nu stiu cum sa se comporte plus ca le pericliteaza orgoliul masculin si le stirbesc suprematia.

    RăspundețiȘtergere
  17. Da, @Lu... "unele", cam rare din pacate. Iar tipii de care vorbesti(?)... sunt niste pussies, daca ma intrebi pe mine.

    RăspundețiȘtergere